Wednesday, June 13, 2012

Kalau Saya Menjadi Jutawan

Kalau Saya Menjadi Jutawan
1. Pendahuluan:
Semua- kaya- orang kaya-dinamakan jutawan.
Isi-isi:
1.                  Menggunakan wang untuk perkara yang baik.
-          Mendirikan rumah-ayah ibu-membalas jasa mereka.
2.                  Membina sebuah kilang- memastikan kilang itu tidak mencemarkan alam sekitar.
3.                  Membina –rumah kebajikan-anak yatim-orang tua-peluang anak yatim belajar-berjaya.
4.                  Mengerjakan haji-Mekah-membuat kebajikan-semua orang-memberi derma-yang memerlukan.


Penutup
Berharap – impian akan menjadi kenyataan-tuah ayam nampak di kaki, ‘tuah manusia tiada yang tahu.’

Kalau Saya Menjadi Jutawan
         Semua  orang di dunia ini mahu menjadi kaya.Saya juga
berhasrat untuk  menjadi kaya. Orang yang kaya dinamakan jutawan.
                  Kalau………………………………………………, saya akan menggunakan wang saya itu untuk……………………………perkara yang baik.Pertama sekali, saya ………………………….
banglo mewah . Saya …….membalas jasa mereka.
        Saya juga mahu membina........kilang. Saya akan memastikan kilang itu tidak mencemarkan alam sekitar.
          Selain itu, saya juga akan …………………sebuah rumah………… untuk anak-anak yatim. Rumah untuk orang- orang tua juga akan saya dirikan. Saya akan memberikan peluang kepada anak-anak yatim untuk belajar sehingga ………………..
       Saya dan keluarga saya akan…………….. haji di Mekah. Saya akan membuat kebajikan  untuk semua orang. Saya juga …………….kepada  orang-orang  yang susah.
          Saya berharap agar ………………………kerana ‘tuah………………
……………..Sekiranya saya menjadi …….saya akan merealisasikan impian saya itu.

No comments:

Post a Comment