Friday, June 15, 2012

latihan bahagian c


Tulis lima nilai berdasarkan petikan di bawah


Sesi persekolahan baru bermula. Suzaini telah mendapat pinjaman buku teks yang baharu.Apabila pulang  dari sekolah, Suzaini mengeluarkan buku-buku teks barunya dari beg. Kakaknya berkata,  “Biar kakak tolong kamu balut buku-buku itu,” Suzaini  menjawab,  “Terima kasih kasih, kak. Biar saya yang membalut buku-buku ini.”
       Suzaini  seorang anak yang baik. Dia suka menolong ibu bapa dan ahli keluarganya. Suzaini selalu menolong ibunya  mengemas rumah. Suzaini  juga  membantu ayahnya di kedai.
       Setiap pagi sebelum mandi, dia akan mengemas bilik tidurnya supaya kelihatan kemas dan bersih. Dia mengambil berat tentang  kebersihan dirinya. Rambutnya disikat  dengan rapi ,kukunya dipotong dan dia sentiasa memakai pakaian yang bersih dan sopan.
       Pada hari cuti ,  Suzaini  dan keluarga  bergotong-royong  membersihkan rumah dan menanam pokok-pokok bunga. Menanam pokok bunga merupakan hobi keluarga mereka.Bunga-bunga  yang berkembang mekar di halaman rumahnya menambahkan seri rumah mereka.  Kawasan tempat tinggal mereka sentiasa kelihatan bersih dan cantik. Oleh itu, tidak hairanlah mengapa rumah mereka sentiasa menjadi johan rumah terbersih   di kampung itu.

No comments:

Post a Comment